E36 Coupe

E36 Coupe

Tavaszi karbantartás avagy felkészülés a szezonra

2021. április 27. - forgacsp

Régóta halogattam illetve korábban részben rendbe is raktam a fék szekciót, de mivel kint állt akkor az autó és közeledett a rossz idő így elnapoltam a cserét. Most hogy bent alszik így időszerűvé vált hogy ne csak a hajtás de a megállás is rendben működjön ha kell. Nem mintha lett volna vele gond, teljesen jól fogott viszont látszott rajta az idő meg a használat (és el is volt kopva).

Neves gyártó termékéből néztem ki egy sportos  modellt, mégpedig a Brembo 09.5390.77 (https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-5390-77).

Ez egy  mart tárcsa ami segít (elvileg) a fékbetétre felégett réteget eltávolítani ezzel tartósítva a fékhatást viszont jobban eszi a betétet, nagyobb a fékpor stb. . Valamit valamiért...
Másik oka hogy ezt választottam mert a hátsó tárcsák is martak ebben a verzióban, ami nekem nagyon tetszik.

fek.jpg

A nyergek rendbe lettek téve  (https://e36coupe.blog.hu/2018/05/02/fek_169) ez még hiányzott a teljes képhez.
Szétszedésnél belefutottam egy kis problémába, azok a dolgok amiket korábban már érintettem, kitekertem, megmozdítottam rendben is voltak, könnyen mozognak viszont akadt egy csavar aminek sikerül elnyalnom a belső kulcs nyílást, ergo nem tudtam kitekerni. Ez a tárcsa rögzítő ki csavarocska .

fek_csavar.jpg

Belső hatlapfej lenne jó bele ha nem rohadt volna meg, illetve az aki előttem rakta fel a tárcsát nem lett volna frusztrált és tépi meg (lehet menet rögzítő is volt rajta, viszont zsír egy csepp sem). Szerintem ennek is megvan a meghúzási nyomatéka valahol, de ha érzésre húzza valaki abból sem lesz baj. Ez arra szolgál hogy rögzítse és pozícionálja a tárcsát a menesztőtárcsán amíg fel nem kerül a felni és a csavarokat le nem húzzuk. Ergo ennek nincs szerintem teher viselő feladata, nem is kell megtépni. Ha szeretnénk megőrizni jó tulajdonságát hogy könnyen ki is jön egy kis zsír nem árt a szárára becsavarás előtt.

Szóval ez nem akart kijönni. Ilyenkor szokásos imákat elmondtam közben, megbeszéltem vele mit tehetne másképp majd megpróbáltam beleütni egy torx bitet hátha azzal ki tudom tekerni. Ez korábban már segített bizonyos esetekben, itt azonban akkora volt a luk hogy belekiabálva visszahallottam magam. Ráfogtam a kulccsal de ki is kifordult belőle, nem nyert. Tudom vannak erre spéci kiszedő szerszámok, de ha nincs kéznél akkor akárhol is lehet nem segít.
Így végső megoldáskét egy régi baráthoz fordultam, a hidegvágóhoz. Ennek van olyan verziója aminek vékony kis feje van pont odafér a csavar fejéhez, finoman kialakítottam egy vállat amibe bele tud akadni a hidegvágó majd elfordítottam és kicsavarás irányának megfelelően elkezdtem finoman kalapáccsal ütni a hidegvágót. Ez meg is oldotta a dolgot, pár ütés után megindult és ki is tudtam tekerni belőle. (utána kidobtam természetsen a csavart, normális szetthez adnak csere csavart)

Eljutottam oda hogy felrakjam a tárcsát amit megelőz a menesztő tárcsa alapos tisztítás drótkefével, illetve a fék tárcsa tisztítása. Biztos tudjátok hogy a fék tárcsák felületét szállításhoz olajjal kezeli, hogy ne rozsdásodjon be. Nem lenne szép látvány ha kiveszed a dobozból a tárcsát és merő rozsda. Ezt el kell távolítani róla amire lehet kapni aeroszol-os féktisztítót, simán rá kell fújni majd ronggyal letörölgetni. Fontos hogy ez megtörténjen mert nem tesz jót a betétnek ha az gyűjti össze.

Ha ez megvan mehet fel a tárcsa, bele a csavar. Vissza a nyereg. Itt fontos hogy vissza kell nyomni a munkahengert mert az új betét vastagabb (valszeg, ha nem akkor baj van) mint amit beraksz (a tárcsa is vastagabb) és nem fog bemenni a helyére. Erre is vannak célszerszámok, és egy kézi szorítóval oldottam meg ami lehet nem optimális, de müködik.
Ezen a módon körbejártam az autót, lecseréltem a tárcsákat betéteket teljes volt az öröm mire kész lett.

fek_tarcsa_2.jpg

Fontos, hogy ha mentek próbálni óvatosan tegyétek. A fék nem vicc, ha nem tudsz megállni az komoly baj. Érdemes pár nagyobb fékezéssel "összekoptatni" a betétet és tárcsát utána fogja eléri a végleges fékhatást. Ha remegést, zakatolást tapasztaltok az nem jó, az sem ha húz valamelyik oldalra az autó fékezés közben.
Ezért kötelező legalább azonos tengelyen ugyanabban az időben cserélni a tárcsát és a betétet hogy a fékhatás megegyezzen és ne rántsa be az autót akármelyik irányba egy nagyobb fékezés esetén.
A teszt úton jól szerepelt, szépen egyre jobban fogott a fék, további használat után tudok beszámolni pontos tapasztalatokról.

 wheel.jpg

Korbábban írtam hogy ugyan nincs baj a kormányművel, viszont érzek némi kóvájgást a nyomvájúkban a kocsi elejéről ami próbáltam orvosolni lengőkar cserével. Ez segített rajta, de még nem volt olyan amit szerettem volna. Jött az ötlet hogy kormányművet is kellene cserélni (tervbe is volt) mivel az e46 facelift kormánymű plug&play és abból készítettek az M-es modellekbe (rendelhető volt) olyat ami kevesebbet fordul.

Nekem ilyen volt benne (ez már el van mosva):  ez ha jól tudom 3.8-at fordul kopp-tól kopp-ig.

kormanymu_old.jpg

Amit vettem Fl darab az „lila” plakettes és számításaim szerint 2.8 at fordul ami azt jelenti hogy sokkal közvetlenebb.

kormanymu_new.jpg
A kormánymű cseréhez a régi alkatrészeknek is menniük kellett, mint axial valamint kormányösszekötő gömbfej. Meyle-re esett a választásom mert hiszek a gyári beszállító mítoszban (lehet nem is az), gondoltam nem lehet ezzel nagyon mellényúlni, biztos van olcsóbb, lehet jobb is ha nem jó legközelebbe nem veszek ilyet.
Leengedtem hát a szervo folyadékot (direkt nem iram olajat mert lehet hogy az meg az is hogy nem). Leszedtem a csöveket és a tartályt is mert egyszerűbbek tűnt kiszedni a helyéről mint a csöveket lehúzogatni róla. Nem cseréltem ki a tartályt, holott van benne egy szűrő ami csak a tartállyal együtt  cserélhető. Nem láttam okát a cserének.

Itt mutatnék be egy nagyon hasznos szerszámot ami segítségével könnyebb ki és beszerelni az axial csuklókat. Leírásban azt találtam hogy az autó alatt is lehet ezzel axialt cserélni, azért ezt kétlem (nem próbáltam). Jól meg volt húzva ezt alulról kilazítani felár egy HIT edzéssel :

 axial_tool.jpg

Ezt rá kell húzni az axial csukló fejére (porvédőt , kormányösszekötő gömbfejet le kell szedni előtt) majd egy ½” négyszögletes szárat beledugva rá lehet feszíteni a fejre és meglazítani. Fontos hogy az e36-on van egy biztosító alátét ami a lelazulást hivatott megakadályozni. Az ki kell előtte hajlítani, különben nem jön le.

Minden kijött aminek kellett, elmosogattam az alkatrészeket felrakás előtt. Satuban összeraktam az új alkatrészekkel, de előtte lemértem a kormányösszekötő és kormánymű távolságát (ahol az axial felfekszik) hogy be tudjam állítani az előző beállításokra. Provédő, csövek vissza. Csatlakozóknál az aluminium anyákat újra cseréltem hogy megelőzzem a csepegést. Ezt lehet kapni készletben, és ilyet vásároltam :

 alu_ring.jpg

 

Az összeszerelés majdnem problémamentes volt. Természetesen nem akart a helyére visszamenni. A kormányoszlop csatlakozásánál van egy rezgéscsillapító gumi ami helyett beépítettem egy strogflex darabot ami talán pit vastagabb, merevebbnek tuti az. Ez nehezen akart visszamenni a helyére, de megoldottam némi erő ráhatással.

 strongflex.jpg

Csöveket is visszakötöttem, tartály vissza ment a helyére. Ránéztem minden csavarra még 1x hogy meg van-e húzva, néha furcsán megyek az úton de ez ne a kormány miatt legyen.

Feltöltöttem a tartályt, átforgattam párszor a kormányt szárazon hogy a folyadék eljusson ahova el tud majd beindítottam a motort. Hát a szervó pumpának elég vonyítós hangja lett, áttekertem a kormányt párszor kopp-tól kopp-ig hogy légtelenedjen ezzel egyidőben szépen folyamtosan a pumpa is elhallgatott. Ellenőriztem a szintet, gyorsan ránéztem folyik-e valami majd kivittem megnézni mit is csináltam.

Első tapasztalat  nagyon közvetlen, kis fordításra is érzem hogy megy az eleje. Nem kellene nagy mozdulatok, olyan mintha rágondolnék erősen és kanyarodik. Úthibák meg sem kottyannak, nem vezeti meg az autót csak minimálisan. A tapasztalt bizonytalanság eltűnt. Amit mindig elfelejtek hogy a strongflex és társai kemény szilenteket be kell zsírozni mert bőg mint a szamár, ez a tanulópénz. Valamikor rá kell nézni megint és belenyomni a zsírt. Menet közben nem zavaró, amikor áll akkor lehet inkább hallani.

Fontos hogy a kormánymű piszkálása után futómőbeállításra van szükség! Ezt ne felejtsétek el végrehajtani mert lehet belőle probléma (pl gumi félrekopik, úttartási, kanyarodási képességek sérülhetnek stb.)

A bejegyzés trackback címe:

https://e36coupe.blog.hu/api/trackback/id/tr3216514182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása