E36 Coupe

E36 Coupe

Átvizsgálás és első tapasztalatok

2017. augusztus 28. - forgacsp

Nem is hittem el. Ott állt a betonon ez a tárgy az autó amire oly régóta vágytam és most beleülhettem, beindíthattam. Valahogy nekem olyan szürreális érzés volt hogy megvalósult. Tudtam lesz még vele munka, pokolba fogom kívánni (a feleségem is amikor megint alkatrész érkezik), szívás és ezzel az öröm amit okozni fog a vezetése.
Egyre jobban tártam fel a mélységeit és ahogy oszlott a köd törtek elő az éles sziklaként meredező hibák amiket vagy nem vagy nem akartam észre venni. Olyan is volt amire csak legyintettem, hogy majd megoldom biztos valami pitiáner hiba én simán vágom rá a megoldást akik eddig szerelték mind bénák. Hát nem.

Az első és már az elején szembetűnő hibajelenség volt az alapjárat ingadozása. Mint említettem a motor egy korai M50B25 vanos nélküli egység, ez minden trükk nélkül tudta a gyár által megadott menetdinamikai értékeket (141 kW (192 PS) / 6000 fordulat, 245Nm) .
A nepper csak annyi mondott rá hogy biztos ki kell tisztítani a folytószelep házat mert nem zár rendesen és ez okozza a fals levegőt. (Leegyszerűsítve a folytószelep felelős biztosítani hogy a gázpedál állásának megfelelő mennyiségű levegő menjen be , ezzel szabályozva  fordulatszámot. Kis gáz, kis nyitás, kis levegő mehet át rajta, nagy gáz nagy levegő nagy fordulat.) Ez nem igazán jött be. A tél folyamán szétszedtem és elmostam az egész házat, kipiszkáltam belőle még München környékén beszívott piszkot is viszont semmi olyan hibát nem találtam ami javítást igényelne. Mint később kiderült nem is ez volt a hiba. Cserébe átnéztem az összes vákumcsövet + a folytószelep könyököt a biztonság kedvéért ugyanis a szakirodalom ezt javasolta mint lehetséges hiba. Mindent rendben találtam, ami egyrészt jó jel, másrészt tolhattam tovább a sz. rollert.

A megoldás sokkal később született meg amikor már nagyon idegesített a dolog és többszöri befulladás után elhatároztam hogy a végére járok a dolognak. Gyanakodtam a légtömegmérő hibájára (ez méri a beáramló levegő mennyiségét a keverékképzéshez, illetve méri a hőmérsékletét), de akár milyen analóg módon próbáltam piszkálgatni sajnos nem változott jó irányba a dolog. Ekkor döntöttem el hogy valami diagnosztikát kell összeraknom hogy tudja a motorral kommunikálni, pont az ilyen hibák megoldása érdekében. Erről terveimben van egy külön írás mert megérdemli a történet. Meg lett a diag rádug, ki is írta hogy légtömegmérő hiba, mehet a csere. Pont ilyet jóban nem könnyű, áttúrtam a netet, FB segítség minden, kb 2 hónap alatt sikerült beszerezni egy márkatárstól a megfelelőt. A specialitása ennek a típusnak, már amit megtudtam róla ,hogy egybeépítették a merő részt egy hőmérő résszel is ami csak a korai daraboknál volt így, később ezt persze máshogy csinálták tanulva a tapasztalatokból ami nem kompatibilis természetesen. Beépítettem, öröm, öröm, melegen megint ingadozik.img_20170425_161909.jpg

img_20170425_161926.jpg

Ezek után kicsit pihentettem a dolgot, tapasztalatok alapján jobb lett, de nem jó. Később oldotta meg a másik diagnosztikával kitúrt labdaszonda csere. A motor kapott olajat és szűrőt azóta is köszöni jól van.

Ettől eltekintve az autó jó erőben volt, bevallom kicsit tartottam is tőle nem tudom mennyi maradt a ménesből mindenesetre az eddigi autóimnál fényévekkel jobban ment. Nem nyomtam neki oda mivel időt akartam szánni az összeszokásra. Folytatva a kocsi elemzését pár dolog felkerült a listára mint javítandó, de nem prioritás.
Nem tudom honnan jött nekik, ötletnek nem rossz vagy lehet hogy kétségbe is volta esve de az ajtókárpit belső paneljai tűzőgéppel voltak felrögzítve. Ránézésre otthon csinálták mert ha szakember ad ki ilyen a kezéből beleértve a kárpitozást azt eltiltják még az élettől is nagyon sokáig. Tetőkárpit természetesen lógott mint az összes ilyen autóban ez nem ért meglepetésként. Ezek még várnak a sorukra.

Az igénytelenség következő bizonyítéka volt a kormány-sebességváltó-kézifék Bermuda háromszög amiben sokévnyi trehányság veszett el örökre. Vannak dolgok amik funkcionálisan tökéletesen működnek és a szakadt külső nem akadályoz a funkció ellátásában ugyanakkor néha a szemet is táplálni kell mert már nem nyúl hozzá az ember szívesen, főképp ha pár 10e forintos javításokról van szó. Mind a 3 burkolata bőr, volt amíg el nem kezdett cafatokra szakadni rajtuk. Gyorsan kerestem is a neten egy ilyennel foglalkozó, igazolt múlttal rendelkező (ajánlott) szakembert és megcsináltattam vele.

A külsőt is szemügyre vettem mi az amit a saját ízlésem alapján szeretnék átalakítani. Az első versenyző a kerék volt. Jó nepper szokás szerint tengelyenként eltérő márka (egyik talán Syron nevű amiről bevallom soha nem hallottam) félrekopva. Nekem az aknafedélre hajazó könnyűfém termékek nem tetszenek (Style 23), ez van. Gyorsan le is szedtem amint tudtam alá rakni valami használható darabot és ment a netre eladásra.

img_20160714_075001.jpg 

Tisztában vagyok vele hogy M3-ason is volt ilyen felni, akkor is ha csak rágondolok más jut az eszembe.
Ha még nem ismernétek ezen az oldalon fent van az összes gyári garnitúra, némi adatokkal együtt :

http://www.bmwstylewheels.com/3/E36

Feltűnt némi hiányosság a lökhárító környékén. Azt tudni kell hogy a VIN alapján (alváz szám utolsó 7 karaktere) nem M packet-es az autó, azaz más az első hátsó lökös illetve a díszléc az ajtókon. Ezt egy kicsit feljavították nepperfalván kapott első-hátsó lököst utángyártott nagylécet. Viszont a nepperképzőben kiemelik hogy ne költsünk túl sokat a nem látható részletekre. Az én emberem kiválóra vizsgázott mert tényleg csak a leglényegesebb dolgokat tartotta meg a lökhárítóból. Volt benne pislákoló ködlámpa, de azt jobbnak láttam elküldeni aludni mert egyrészt szét volt rohadva a keret másrészt a jobb hatás érdekében a foncsorra és az üvegre is jutott festék matt festék, ami mint tudjuk nem veri vissza a fényt. 

Rutintalanságom okán nem tűnt fel hogy nincs fékhűtőcső illetve szemeteslapátnak nevezett alsó merevítő elem amit később sikerült beszereznem hozzá. Hagy jegyezzem meg hogy az M-es típus eltér a normál társától ezért ha valaki lökhárítót cserél erre is gondoljon.

Ha már beszereztem ezeket akkor bekötöttem a helyére az oda tervezett hőmérő szondát is (bal fékhűtő cső, ez a board-nak szolgáltat hőmérséklet adatot).

img_20160710_204053.jpg

A hirdetésben felhívta az eladó a figyelmet az állítható futóműre mint értéknövelő tényezőre, ami meg is volt örültem neki. Érezhetően működött a gátló, állító csavarok berohadva, gondolom amikor megvette beállította a magasságot ás azóta semmi. Ezért nem tudom elítélni valszeg az emberek 80% így jár vele. A sikeres honosítás érdekében, illetve hogy egy kis felújítást eszközöljek rajta, kicseréltem egy M-es verzióra. Azt kell tudni róla hogy alacsonyabbra engedi az autót mint a gyári (-20mm ha jól tudom) , érzésre keményebb is, és a műszaki vizsgán nem követelik a hatóságok hozzá a típusbizonyítványt, engedélyt és egyéb elég sok pénzbe és utánajárásba kerülő dolgokat. Most is az van benne, a másik várja a toronycsapágyat meg a beépítést, azóta szépen le lett homokszórva illetve szinterezve az eredeti színére.

Menet közben derült ki pár egyéb hiba, pl a ablakmosó fúvóka el van tömődve, ablaktörlőkar belever a motorháztetőbe (sendan volt fent aminek más az alakja) , jobb ablakmozgató motor szakaszosan megy (moves inch byí inch). Napellenző a feketeség érdekében be volt kenve valami nyállal ami hőre olvadt és összeragadt a tetőkárpittal.Ezeket cseréltem viszonylag egyszerűen és meg is oldódott.

A bejegyzés trackback címe:

https://e36coupe.blog.hu/api/trackback/id/tr2812785764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jakabgabor 2022.01.20. 22:34:15

A felniket én szoktam leellenőrizni, mert itt kiírja a súlyukat is, ami nekem nagyon fontos. 17-es méretnél simán lehet 2kg különbség, ami menetteljesítményben és fogyasztásban már egyértelműen megmutatkozik.

forgacsp 2022.01.21. 11:29:57

@jakabgabor: Hol szoktad ellenőrizni ? Mintha lemaradt volna a link. Köszi
süti beállítások módosítása