E36 Coupe

E36 Coupe

Nyomás van

2021. október 05. - forgacsp

Régóta szemeztem ezzel az eszközzel mert szerettem volna egyrészt kipróbálni másrészt a saját műhelyben kínlódni ezekkel a dolgokat ahol nem függ más szabadidejétől.

Hosszas keresgélés, you&@be nézelődés, tanakodás után végül sikerült szerezni egy Lengyel darabot ami árban és kiépítésben is megfelelőnek tűnt. Azon tanakodtam korábban hogy építeni kellene egyet, mert akkor valószínűleg olyan lesz amilyet akarok, de ezt elvetettem tök szempontból is.
Egyik az volt hogy megnéztem az alapanyag árakat és valahogy árban nem tudtam volna kihozni , másik hogy hiányoztak hozzá szerszámok mint pl heggesztő gép amit belekalkulálva a projectbe már nagyon nem adta volna ki. Harmadrészt ami egy elég fontos terület hogy az önszivatásba párszor belementem már önként és dalolva most lehet hogy bölcsebbé váltam és most (még) nem akartam ezt kijátszani.

Szóval róla lenne szó, egy GEKO típusú 12T prés :

 2021-10-05_10_01_23_1.jpg

Ezzel tervezem a gömbfejek és a különféle szilentek kiszedését és elárulhatom hogy működik is. De … gondolom ez mindig előjön, most miért ne. Nyilván ez egy budget termék, ennél van jobb meg drágább is.
Először nem ezt a modelt/márkát néztem meg viszont beleszaladtam a rendelős helyemnél egy 30 napig mondom hogy jön de mégsem tudok szállítani szituációba ami arra ösztökélt hogy keressek más megoldást. Nyilván ebben benne volt a covid, beszállító, szállítási nehézségek stb. nem hibáztatok senki.
Kis kereséssel megtaláltam ezt a fajtát egy Budaörsi cégnél raktáron, árban jónak tűnt elmentem megvettem. Ami nekem kicsit harmatos az a hidraulika vagy palackemelő. 12T a maximális nyomás amit ki tud fejteni, viszont ezt nem hiszem el nem meglepő nem többet tud hanem érzésre kevesebbet. Szerencsére ez nem egy beszerezhetetlen alkatrész ezért rendeltem gyorsan egy 20T darabot csak hogy biztosra menjek, egyébként ez Güde. Azért ez masszív, mérete minden téren meggyőző. Ha szeretnék valamibe belekötni akkor az az emelési gyorsaság, de ez ebben a kategóriában lehet hogy teljesen rendben van csak nekem vannak más elvárásaim (gyorsabb lehetne).

Pár sikeres préselés után megállapítottam hogy a keret kicsit nyaklik de nem annyira hogy ne lehessen használni, gyerekbetegségeket orvosolni kell. Az is kiderült hogy a kinyomó és alátámasztó részekre nem vagyok felkészülve ezért azzal kezdeni kell valamit. A fő probléma az volt hogy nem rendelkeztem olyan átmérőjű nyomóhüvelyekel (cső) amivel rendesen alá tudtam volna támasztani és ki tudom nyomni pl a szilentet. Erre találtam egy ilyen készletet ami meglepő módon megint Lengyelországből érkezett

 10061270-1.jpg

Szép dobozban jött, anyaghasználat eddig ok bírja a nyomást. Gyorsan ki is préselgettem a hátsó segédkeret szilentjeit (ez a tartalék)

img_20210925_112016.jpg

 img_20210925_112029.jpg

Mint a huzat úgy kijött :)

Maga a préslesés úgy történik hogy megkeresem az az átmérőjű hüvelyt ami belemegy ebben az esetben a szilent közepére a fém gyűrű köré, keresek egyet alulra is amibe nem tud beleesni a segédkeret szilent tartó hüvely fala, de belefér a szilent (át tudjon rajta menni). Ezt belevarázsolom a présbe két nyomólap társaságában a hüvelyek végére és elkezdem összefeszíteni a palackemelővel.

Emeltem a tétet és az első lengőkar talpas csapszeg kipréselésével folytattam. Ez már jóval érdekesebb feladat volt mivel fém van fémbe préselve, azaz össze van rohadva. Ide építettem egy szép kis tornyot hogy megfelelő helyen tudjam megnyomni a dolgokat. Nyomás alá helyeztem, először meg nem mozdult, majd egy kicsit rámelegítettem a talpas környékére a gázlámpával amit egy nagy pattanás kísért. Itt engedte el a rozsda, innentől már szépen ki lehetett nyomni belőle. Elmondhatom hogy meg vagyok vele eddig elégedve szerintem hasznos darabja lesz a műhelynek.

Pozitív hozadéka a dolognak hogy mehet a segédkeret és a lengőkar homokszórásra és festésre így hogy már megszabadult a zavaró tényezőktől.

 

Történt időközben egy másik dolog is ami elkezdte pörgetni a már tervezett de még végre nem hajtott cserét.

Az úgy volt hogy elmentem autózni és találtam egy ember nem lakta részt, természetesen járművek sem járnak arra, fehér aszfalttal. Gondoltam elindulok megnézem mennyire jól zár a difi, ami teljesen rendben van, megjött az égett gumi szag is (na jó az elinduláshoz kicsit több tüzet adtam mint általában). Viszont volt egy pillanat amikor már mintha nem akarta volna a dolgot. Kicsit arrébb mentem, pihentettem, majd elindulás után nagyon kellettlen volt, motor pörgött de a kerék nem az gumiszag helyét átvette az a jellegzetes szag amit ferodol-nak hívnak és a kuplungtárcsa felületén a koporéteget alkotja ( nyilnán nem az, mint ahogy a flex is egy márka de sok helyen a sarokcsiszolót értik alatta).

Kis videó a kuplung müködéséről : https://www.youtube.com/watch?v=devo3kdSPQY

A kuplung tárcsa valószínűleg feladta a dolgot. Simán haza tudtam vele menni nem volt gond, viszont a kuplung olyan magasan fog hogy felér egy lábnappal a használata. Korábban is gyanítottam a korábbi mókák kapcsán hogy itt lesz némi munka, de megvártam amíg kileheli a lelkét. És igen.

Elmentem hát a driftes körökben jól ismert és elismert Zorst művekhez (https://jarmumechanika.hu)

Régebben vásároltam egy 228mm átmerőjű korai M50 motorról származó egytömegű szettet amit elvittem hozzájuk felújításra. Kérdezték hogy mire lesz, mondtam hogy utca meg néha mennék vele keresztbe erre egy szinter tárcsát ajánlottak.

Gondoltam miért ne, próbáljuk meg ha nem jön be akkor tudok még menni a gyári tárcsa vagy kevlárnak hívott anyaggal erősített tárcsa irányába is. Vigyázat kuplungpornó következik

 img_20211005_093521.jpg

 

img_20211005_093536_1.jpg
Élőben mintha új lenne, igényes szép munka főleg hogy láttam milyen volt előtte. Nyomólapon szépen látszik a megmunkálás az egész nagyon egyben van.

Beszerelés még várat magára mivel pár dolgot össze kell szednem mielőtt szétborítom a dolgot.

A leírás szerint ebben a motorban kéttömegű lendkerék van aminek hosszabbak a főtengelyre felfogató csavarjai ezért az cserélni kell, kell bele egy nyeles tengely támcsapágy, ha már ott vagyok akkor egy hátsó főtengely szimering, hardy. Ezeket meg tudom rendelni az egyik barátom boltjából.

Ami még kelleni fog az egy kuplung tárcsa központosító amire találtam 3D modellt a neten és megkértem az egyik barátomat hogy nyomtassa ki. Iderakom nektek is hogy ne keljen keresni a rendelési számokkal együtt

Clutch+Alignment+Tool+for+BMW

11221717841 csavar 8db
11111743118 központosító 1 db
11221709069 központosító tüske 3db
11211720310 Támcsapágy 1db
26111227410 Hardy kicsi
26117511454 Hardy nagy
21517521471 Kinyómó csapágy

A bejegyzés trackback címe:

https://e36coupe.blog.hu/api/trackback/id/tr6816708708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jakabgabor 2022.01.17. 02:01:37

Köszi, hasznos volt!

forgacsp 2022.01.21. 11:31:07

@jakabgabor: Köszönöm, akkor elértem a célom ;)
süti beállítások módosítása