E36 Coupe

E36 Coupe

Futómű#1

2018. december 11. - forgacsp

Ez a szekció várhatóan több részes lesz ahogy haladok előre a felújításban, vannak részek amik elkészültek illetve folyamatban vannak gondoltam leírom egy posztban hogy követhető legyen a haladás.

Kicsit lemaradtam a változások követésével, nyár meg minden. Szerencsére nem maradtak el a dolgok, ezért igyekszem kronológia sorrendben haladni.

 Nem tervezem túl sokat egyenesen menni az autóval talán pont ezért tűnt fel hogy kóvályog az autó. Ebben nagy szerepe lehet az első 8” széles kerekeknek meg a 225-ös gumiknak és persze az utak minőségének. Mindenesetre furcsa volt. Valamiért felemeltem az autót, talán megszokásból, amikor szemem elé tárult hogy a kinyúztózott lengőkarnak ki van szakadva a provédője. Ez nem jó jel, elég sanszos hogy ez nem ott és akkor keletkezett és a résen szépen be is mászott a por/homok meg amit el tudtok képzelni. Gondoltam hogy csak a gömbfejeket cserélem benne, voltak is erre tervek találtam némi böngészés során ötleteket hogy az E30-as fémházasat érdemes belerakni mert az tovább tart. Közben találtam egy hirdetést amiben a srác project meg (nem) valósulás miatt szép állapotú komplett lengőkarokat árult amit le is ütöttem.Így csere kapcsán nem marad az autó felbakolva amíg kiimádkozom belőle a gömbfejeket prés híján, illetve találok valakit aki visszanyomja.

lengokar.jpg

Ha már így belefogtam gondoltam a hátsó szilent se maradjon ki, ide már korábban is akartam rakni valami keményebbet hátha jobban támasztja az autót és stabilabb lesz csúszás közben. Régebb óta láttam egy Nyíregyházi srácot aki árulta többek között a Strogflex szilentjeit ezért megkerestem és rendeltem tőle 2 hátsót. Itt volt egy kis dilemma mivel ebből létezik sima és eltolt. A simán a luk középen van az eltoltnál egy kicsivel az autó oldal felé. A képen az eltolt látható

img_20180622_105925.jpg

Ez gyakorlatilag az utánfutásban segít, a hozzáértők szerint gyorsabban visszatér a kormány a több utánfutástól a középállásba. Gondoltam veszteni valóm nincs, ezzel még nincs tapasztalatom volt is neki raktáron berendeltem. A citrom sárga színű a keményebb (90Sha), piros a „puhább” (80Sha), ide keményebb ment reményeim szerint tovább is bírja majd.

Az autó alatt csúszkálva ugyancsak észrevettem hogy a stabrúd szilentjére is csak lelékben van ott, már ránézésre sem volt sok tartása. Ha ilyen jól alakult a kapcsolatunk akkor rendeltem ide is szilenteket de ide pirosat. Nem a divat vezet a színválasztásban, próbálom megtalálni a középutat az utca és a pálya között. Sokan próbálták mondhatjátok és úgyis mindenkinek elgurul a gyógyszer. Lehet nekem is ez lesz, még tartom magam.

Egy szép szombati napon neki is fogtam a dolognak, lebontottam a szükséges dolgokat. Előzőleg is nézegettem meg agyaltam rajta hogy fog kijönni a helyéről a középső gömbfej mivel hely az csak mutatóba van, az sem szerszámnak. Gondoltam le tudom valamivel feszíteni, el is kezdtem keresni a pajszerereket az egyik közeli webáruház kínálatában amikor ráakadtam erre :

yato_yt0615.jpg

 

Láttam már hasonlót prototípusként faterom műhelyében, valszeg ez volt a funkciója csak nagyon máshogy nézett ki. Egyből éreztem hogy a szívásmérő emelkedése megtorpant, talán pár osztást elindult visszafelé reménnyel töltve el a megfáradt barkácsolót. Maga az eszköz kiképzésétől fogva alkalmas arra hogy megfelelően behelyezve a talpas szárát a villák közé majd némi erőszak elkövetésével az ékes rész befeszül a lengőkar illetve kereszttartó közé. Be is szereztem gyorsan.

 Lebontás kapcsán az alsó csapszeget oldani kell amit a szutyok az idő meg a használat szépen berág a helyére. Ide is van egy eszközöm amit már régebben beszereztem. Ez egy csavaros gömbfej kinyomó ami mellé érdemes egy gázmelegítőt is bekészíteni ha a fizikai erőnek nem akar engedni.

yato_yt0612.jpg

Ilyenkor érdemes végig gondolni az elmúlt időben minket ért kellemetlen szituációkat, kalapácson keresztül ezeket le lehet vezetni a fém alkatrészek bontásához.

 Kijött a lengőkar kis küzdelem után, hát rosszabb állapotban volt mint gondoltam. Gumi harang körbe szakadva, itt ott lóg, kopog rég cserére érett a dolog. Ehhez képest amit beraktam tényleg új volt. Összeszerelés fordított sorrendben történt ebben nincs sok mesélni való talán csak a nagy szilent története.

A régi gumi szilent már megélt egy két évszakot lehet hogy még az eredetit sikerült kirégészkednem belőle. Kicsit megdolgoztam szikével meg hidegvágóval hogy ki tudjam szedni. Kivágtam a gumi részét majd a hidegvágóval behajtogattam a fém szélét addig amíg annyira össze nem húzódott hogy ki tudjam ütni belőle. Kis festés állagmegőrzés és mehetett is bele az új. Ehhez mindenféleképpen ajánlom a satut hogy szépen bele lehessen nyomni a helyére kis zsírzás után. 

Felhúztam a szilentet a lengőkar végére majd ideiglenesen rögzítettem. Ez így leírva nem adja vissza azt a küzdelmet ami ahhoz kellett hogy a kb helyére tudja visszafeszíteni. A Végleges helyére húzást már leengedett állapotban hajtottam végre hogy tuti jó helyen legyen. Másik oldal ugyan az csak még több feldolgozott agresszióval és kevesebb energiával.

Kívülről semmi nem látszik a dologból ami egyrészt a rend éber őrei miatt kellemes status quo másrészt ez a kezelhetőséget javítja nem a küllakot.

Stabilizátor szilent csere ehhez képes eseménytelenül telt ezt nem is írnám le, mert tovább tartana. Szerencsére nekem talán a gyári legnagyobb van benne 25,5 mm-es aminek bőven ellen kell súlyoznia a kasztni dőlését vagy a kerék elemelkedését kanyarban.

img_20180728_121158.jpg

img_20180728_121217.jpg

img_20180729_190120.jpg

img_20180729_190057.jpg

A teszt alatt egy új autót ismertem meg. Sokkal pontosabb lett a kormányzás, tényleg oda lehet tenni ahova akarja az ember. Továbbra is érzek benne egy kis kóválygást, mondjuk ezt már lehet hogy belegondolom csak, mindenesetre régi tervem hogy lecserélem a kormányművet egy E46 FL-re ami elvileg kevesebbet is forog.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://e36coupe.blog.hu/api/trackback/id/tr5514146979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forray Attila 2019.01.21. 09:23:12

Udv. Nem olyan reg talaltam erre a blogra. Csak meg szeretnem koszonni, hogy irod, mert nekem ezzel nagy segitseget nyujtasz! Kerlek, folytasd csak igy, reszletesen, talan kicsit gyakrabban irj. Sok kitartast es sok szep pillanatot az autoval! ;)

forgacsp 2019.01.21. 14:36:47

Köszönöm a visszajelzésed, jól esik. Az meg főleg nagyon jó hogy tudtam ezzel segíteni.
Az autó haladgat ahogy összegyűlik egy kis pénz megy is rá, ötlet van dögivel
süti beállítások módosítása