E36 Coupe

E36 Coupe

Kiegészítő műszerek

2018. május 04. - forgacsp

A tél az ideje azoknak az átalakításoknak, amit az ember fűtött garázs híján nem akar a betonon fagyoskodva elvégezni. Na nekem egyik sem volt, sem fűtött garázzsal sem kedvel nem rendelkeztem a betonon fekvéshez ezért olyat igyekeztem kitalálni, amit bent a jó melegben is el tudok végezni. Régóta ácsingóztam egy olyan óracsoportra ami visszajelzést ad az olaj nyomásáról, illetve hőmérsékletéről. És ezt olyan módos teszi amire nekem jó ránézni. Van az embernek egy olyan tulajdonsága, nekem, ha valami nem illik bele az összképbe és folyamatosan bámulnom kell egy idő után komolyan zavarni kezd. Arra a döntésre jutottam hogy a gyári kinézetet akarom megőrizni.

Elmolyoltam az órák kiválasztásán egy kicsit hogy megtaláljam az igazit.  Ha nincs kémia akkor megette a fene. 3 óra fér el egymás mellett egy normál 1 DIN méretű rekeszben. 2 órára konkrét elképzelésem volt, olajnyomás/olajhőfok mivel ezek nagyon értékes információt adhatnak a motorban lévő folyamatokról. Illetve az olajhőfok mutatja mikortól meddig lehet terhelni a motort. A harmadik órával kapcsolatban egy ködös terv van, a turbósítás kapcsán menne oda töltőnyomás mérő óra. Mivel ez még a jövőbe vész ezért egy feszültségmérő került be ideiglenesen.

VDO órák nagyon tetszettek és tetszenek is viszont az áruk sajnos túlmutatott a kereteken, ami alternatíva után kiáltott. Meg is találtam az Equus márkát ami kinézetében és kiszerelésében nagyon hasonló nyilván minőségében nem ezért árában is kedvezőbb.
52mm-3-in-1-oil-temp-meter-water-temp-gauge-oil-pressure-gauge-kit-car-meter_jpg_640x640.jpg

Másik megoldandó feladat volt a belső tér szempontjából, hogy hova és milyen módon legyen beépítve. Szerencsére a Conrad.hu-n találtam az órákhoz beépítő keretet is amivel kialakítható a kívánt kinézet. Két szóba jöhető helyet találtam ami nagy variálás nélkül megoldható volt, egyik a tároló rekesz helyett a szivar gyújtó előtt részen, vagy a board helyén. A végső mellett döntöttem mivel kipróbálva az alsó elhelyezést nem láttam igazán, teljesen le kellett hajtani hozzá a fejem ami menet közben több mint veszélyes lehet. Így a rekesz helyére került a board, fölé pedig az óracsoport.

img_20171110_201947.jpg

A kivitelezéshez szükséges pár szerszám, meg sok türelem. Kivettem a tároló rekesz + szivar gyújtó panelt és levágtam róla a tároló rész ügyelve, hogy megmaradjon egy tálca, ami tartja mard a board alját. Összecsavaroztam az óracsoportot és bepróbáltam a helyére. Jól nézett ki a dolog ugyanakkor észrevettem hogy beépítő panel elég vékonyka műanyagból készül és hajlik, valamint semmi nem fogja ott a helyén. Sajnos nem tudtam semmi olyan oldható értelmes kötést kitalálni rá mivel szépen meg tudtam volna oldani, ezért maradt az üvegszál erősítésű gyanta. Kiszereltem a komplett boksz-ot, szépen kimaszkoltam a lukakat, előtte pillanatragasztóval rögzítette a panel-t a megfelelő helyére megelőzendő az elmozdulást.

img_20180425_110614.jpg

img_20180425_110621.jpg

Kikevertem a gyantát az edzővel és elkezdtem felhordani egy ecset segítségével. Az üvegszál paplanból téptem szálakat és szépen beledolgoztam a gyantába. 2-3 óra száradás után lecsiszoltam a felesleget. Kialakítottam az órák helyét, majd visszatettem az egészet a végső helyére. Elég stabilra sikerült, kézzel csak nehezen lehet benyomni a panel-t, menet közben nem valószínű, hogy ki fog esni. Szivar gyújtó panel bement szépen a helyére főlé pedig becsusszant a board. Ennek a rögzítésén még dolgoznom kell, még nem sikerült a végső szintet elérni.

 img_20171115_081342.jpg

Az órák kábelezését természetesen kint megcsináltam modulárisra, hogy könnyen szétszedhető legyen, ha van valami. Magának az órának a test mellett 12v + kell, ami a gyújtással érkezik, ezt a rádió egyik vezetékéről szedtem le. Az óra világításának is kell egy külön test és 12v amit igény szerint rá lehet kötni olyan szálra, ami világítás felkapcsolásakor adja rá a feszültséget.  A szivar gyújtó világításáról vettem le a 12v-ot az óra világításnak, így akkor kapcsol be a háttérvilágítás ha fel van kapcsolva az autó világítása, egyébként alapból is világít az óra.  Az érzékelők bekötése komolyabb mutatvány volt, amihez be kellett szereznem pár dolgot. Utána olvasva a hő jelet az olajteknőből érdemes kapni mivel ott lehet releváns adatot kapni az olaj hőfokáról, nyomás adatokat pedig az olajszűrő ház oldalán kialakított gyári helyről, ahol egyébként is megvan az olajgomba. Amíg kitapasztalom a órák működését nem akartam komoly módosításokat eszközölni ezért vettem egy olaj szűrő ház fedelet, amiben ki van alakítva a hely a szondák részére.

img_20171123_110541.jpg

Ennek segítségével gyorsan bekötöttem a gombákat, leszigeteltem némi szalaggal (hozzá való, nem szigetelő szalag, amit a villanyszerelők használnak) és beszereltem a helyére. Már csak a kábelezés volt hátra a műszerfal alá. Beszereztem a megfelelő vastagságú kábeleket, illetve kábel védőt mivel a motortérben is futnak a kábelek és ott lehet meleg. Ripca Kft.-nél árulnak kábelvédő harisnyát, ami bírja a hőt is ebbe húztam be a kábeleket, tűzfalon a gyári helyeken húztam át a kábelt. Végeket ahogy kell leforrasztottam csatlakozóval és zsugorcsövet húztam rá, hogy védjen az időjárástól. Szépen bekötöttem mindent majd a kipróbálás következett. Volt némi kontakt hiba a világításnál, ezt megoldva az órák szépen életre keltek.

img_20180201_175332.jpg

Menet közben így szépen lehet látni a nyomás illetve hőértékeket. Közepére kellett ragasztanom egy takaró matricát mert az óra világítását láttam a periférikus látótérben csillogni és zavart. Szerintem megsikerült úgy oldani hogy igényesen néz ki ( nem tudom a pontos nevét, asztalosok használják a bútorlaphoz eltakarni a csavarok helyét).

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://e36coupe.blog.hu/api/trackback/id/tr3413884814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása