A fék fontos kelléke az autónak, sokan használják ha kell hanem, de ezért van. Amikor megkaptam az autót észrevettem, hogy a hátsó tárcsa kicsit viseltes, nagy probléma nem volt vele. Fékhatás megvolt, nem mellbevágó a fékhatás ami erőltetésre csökkent, ami nem tetszett. Első körben lecseréltem a fékfolyadékot, hátha alapon. Ha nem tudom mi akkor rámondom hogy kávé vagy nagyon erős tea, ami kijött belőle. Szerintem benne volt az elmúlt 20 év esszenciája. Tuti cserélték valamikor, de nem most volt. Javított a dolgon, terhelésre nem volt annyira érzékeny azért érezhetően maradt még benne.
A hátsó rész tömör tárcsával volt ebben az időben szerelve, tudom nem feltétlenül kell oda, de nekem nagyon tetszett a későbbi, ha úgy tetszik facelift-es modellek hűtött hátsó tárcsája.
Kis kitérő miért is maradtam a gyári méretnél (286/280mm). Több helyen is olvastam, hogy az E46 300mm illetve afölötti fékszerelékek plug & play módon felmennek erre a csonkálványra, hátul kell csak a porvédő lemezt megvágni, hogy elférjen minden. A méretnövekedéssel a fékhatásfok is nő, gyorsabban áll meg az autó stb. viszont ami nekem hátrány, hogy növelni kell a felni átmérőjét mivel a 15” alatt nem fér el a nagyobb fék. Említettem, hogy az autót szeretném driftedzésre is vinni, ahol a 15” gumi a költséghatékony. Ezt tudok szerezni olcsón, ergo ettől nem tudok eltérni mégha hétköznap 17”-os kerekeken gurul a gép. A fékhatásnak is utánanéztem, ki lehet hozni ebből a méretből is többet, csak a piac másik bugyrából kell válogatni, ahol versenyfelhasználásra is készítenek dolgokat, pl EBC, Brembo. Mivel ez elég masszív beruházás (nekem) ezért ez egy következő körben fog megtörténni amikor több fékkel kezdek álmodni mert annyira hiányzik. Hozzátartozik az igazsághoz hogy a hátsó hűtött tárcsa 280mm helyett 276mm átmérőjű, de ez gyakorlatban nem okoz problémát. Terve be van véve a fémhálós fékcövek beszerzése is, ezzel elkerülhető a gumi fékcsövek által keltett rúgós/szivacsos érzés.
Egyszer csak megláttam egy komplett szettet, nyergek, tárcsák (hátul is hűtött) előre-hátra jó áron le is csaptam rá. Szétszedtem darabokra, felújítás nélkül nem akartam felrakni mégiscsak fék. Annak ellenére hogy karban volt tartva vannak dolgok amik összerohadnak. Volt egy kis izmozás a hátsó légtelenítő csavaroknál, nagyon nem akartam beleszakítani. Satu-csavarlazító-gázmelegítő triumvirátus megoldotta a dolgot. Szépen kijött belőle minden, darabokra szedtem. Érdekes dolog a munkahengerek kiszedése. Ez beszerelve a fékfolyadék nyomja ki a fékpedál/fő fékmukahenger benyomására, de mivel ez ki van szerelve így ez nem áll rendelkezésre. Édesapámtól tanultam egy jól bevált praktikát amihez kell egy kézi pumpa valamint kb 5cm fém fékcső darab a végén a nyeregbe passzoló hollanderrel. Amikor ki akarjuk nyomni a munkahengert becsavarjuk a fékcsövet a hollanderrel a végére rácsiptetjük a pumpát és elkezdjük lassan pumpálni. Érdemes a munkahenger elé valami rongyot vagy valamilyne olyan anyagot rakni ami megfogja, mivel előfurdulhat hogy a pumpálás hatására keletkező nyomás miatt a végén kirobbanhat. Nekem sikerült vele elég nagyot durrantani, plusz még egy kis fékfolyadékot is kaptam hozzá.
Gondoltam otthon megdolgozom drót koronggal a nagyobb részeket az elérhetetlent pedig kézzel. Ezt kb. 2h "csiszolásán" árán sikerült abszolválni, gyorsan fújtam is rá valami festéket ne piszkolódjon/rozsdásodjon. Ez olyan jól sikerült, hogy kb 2-3 nap alatt már láttam is rajta a kikelő rügyeket, na nem növény, hanem rozsda.
Összepakoltam az egészet és elvittem Érd-re egy homokfúvó/szinterező brigádhoz. Hogy szedjék le fémig, utána kérek rá szép piros színt mert nekem az tetszik. Kiszedtem a nyergek fékmunkahengeréből a tömítést, hogy kézzel lehessen mozgatni meg ne menjen bele a szóróanyag a nyereg belsejébe. Itt történt egy kis baleset mivel a munkahenger a hátsó nyergekből kicsúszott a srác aki szóra meg nem tudta teljesen visszatolni ezért azt is megszórta egy sávban. Majd le is szinterezte. A festék még nem lett volna nagy gáz mert lemosom róla viszont a felület elér érdes lett a szórás miatt ezért azt nem tudtam visszatenni kellett venni új munkahengereket. Ilyen lett:
Ettől eltekintve az összeszerelés eseménytelenül zajlott, komplett felújító szettet vettem hátra munkahengerek illetve előre a nélkül. Kicsit megcsiszoltam belül a rozsdás dolgokat vigyázva, hogy a henger falát ne sértsem fel. Belekerültek az új tömítések, légtelenítő, valamint gumialkatrészek. Beszereztem Textar DOT 4 fékfolyadékot is a légtelenítés utántöltéséhez.
Felszerelésnél ment minden, mint a karikacsapás, minden passzolt. Volt egy két berohadt csavar, a fékkopásjelző csatlakozója nem akart szétjönni, de ez azt gondolom normális ezeken a helyeken. Szépen beolajozva a gumi elemeket a helyükre csúsztak, munkahenger is kapott olajat + új tömítést majd egy pillanatszorító segítségével visszanyomtam a helyére.
Családi összefogással sikerült lelégteleníteni volt, hogy a feleségem volt, hogy a gyerekek segítettek nyomkodni a fékpedált.
Íme egy kép a hátsó traktusból:
Narancssárgának látszik pedig nem az, ez a fényviszonyoknak illetve a fényképezőgépnek köszönhető. A tárcsa szép egészséges, nincs válla, betétekben van még anyag rendesen.
Tesztkör alatt jól viselkedett, nyomáspont rendben van, fékerő is. Valami sportos betéttel lehetne ezen jelentősen javítani ezt felvettem a listára. Folytatás következik :)