Az első megoldandó feladatok közé raktam kényelmes ember lévén a távirányítós zár beszerelését. Központi zárral már rendelkezett az autó szerencsére amit tökéletesen működött kulccsal. Megszoktam a többi autómon hogy tudom távolról is vezérelni ezért itt sem volt kérdés hogy valamit tennem kell vele. Szerintem az előnyeit (hátrányait) mindenki ismerik, nem akarok ezzel fárasztani senkit.
Nézegettem a gyári megoldást, infra szem a tükör fölé, de akár mennyire is szeretem a gyári megoldásokat valami mást kerestem. Az első ami elriasztott a gyári megoldások ára, 1 nyers kulcs hozzá sok ezer magyar forintba került ami nálam a fájdalomküszöböt feszegette. Elkezdtem nézegetni az Ebay alternatívák után, majd egy oldalon ajánlották ezt a típust.
Megrendeltem. Talán 1 hét telt el és meg is érkezett. Leírás alapján tudta az összes olyan dolgot amit szerettem volna megvalósítani vele :
- Nyit/zár távolról
- Hasonlít a kinézete a gyári kulcsokra (rombusz)
- Valami kódolással rendelkezik, lehetőleg ugrókódos, hogy gyerekek ne tudják kinyitni (nincs azzal kapcsolatban ábrándom hogy hozzáértők nem fogják kinyitni ha akarják)
- Tudja vezérelni az ablakok felhúzását záráskor
Neki is fogtam a beszerelésnek. Nem érzem magam autóvillamossági szerelőnek, ennek ellenére belevágtam a dologba és rájöttem hogy nem nehéz. Párszor túrni kellett a netet megoldás érdekében, de ez belefér.
A távirányítónak van egy vevőegysége 2 csatlakozóval és egy csomó színes vezetékkel, ezek leírása a dobozban volt és elég egyértelműt
Találtam egy fórumot ahol tök jó leírás van arról mit hova kell kötni. 2 megoldás létezik a BMW központi zár ajtózárásában, a sima zárás (amikor kézzel fel lehet húzni a gombot illetve a nyitókar meghúzására felugrik a gomb és nyílik az ajtó) és a reteszelés (itt csak kulccsal lehet nyitni, biztonságosabb). A második megoldást céloztam meg mivel nem szoktam senki bezárni az autóba ez a rizikó alacsony.
Az egyik hozzászóló leírta hogy a ZV modul vezérli a zárt ami a kesztyűtartó alatt található.
Zárás viszonylag egyszerű meg kell keresni a vékony fehér vezetéket vörös csíkkal ami a modulba meg, arra rá lehet kötni a távirányító vevőegységének a megfelelő kivezetését. Zárás megoldva.
Nyitás már komplikáltabb mivel a nyitó szál földelve van. Ha a távirányítóval nyitni akarjuk és küldünk egy +12v impulzust akkor zárjuk az áramkört és kiverjük a biztosítékot. Ha -12v megy rá akkor meg nem történik semmi :)
A megoldás hogy egy relével le kell választani a földelést róla, megkapja az impulzust majd vissza a földelés. Így leírva tök egyszerű. Egy kék vastagabb vezetéket kellett keresnem amin szürke csík van és a ZV modulba megy.
Mielőtt nekifogtam elmentem egy hagyományos autós boltba ahol tudják mi a relé és vásároltam egy 5 lábas sztenderd relét ha jól emlékszem 700 Ft-ért. Lábkiosztás valahogy így néz ki :
- Pin 85 – tekercs
- Pin 86 - tekercs
- Pin 30 – kapcsoló láb
- Pin 87a – Alapesetben zárt
- Pin 87 – Alapesetben nyitott
Így néz ki :
A bekötés folyamata :
- Elvágtam a kék szürke vezetéket úgy hogy lehessen szerelni
- 85 lábra kötöttem a távirányító nyitó jelét
- 86 állandó föld
- Kék/szürke vezeték kábelköteg felőli részét a 30-as lábra kötöttem
- Kék/szürke ZV moduli oldalát a 87a-ra
- Majd rövidre zártam a 87-es lábat a 85-el
Próba és sikerült. Hozzá kell tenni hogy az én autóm egy korai modell, ezen így működik.
Következő megoldandó feladat az elakadásjelző villogtatása volt. Szeretem ha van visszajelzés hogy benyomtam a gombot ne nyomogassam tovább viszont a dudálás bevallom zavar. Csippen némelyik, másik dudál a hangzavarban nem tudja az ember hol van. Több fórumban azt olvastam hogy a CM (Crash module)-ra kell rákötni a megfelelő szálra a távvezérlő megfelelő kimenetelét .... de itt filmszakadás. Hol van a CM ? Ahol a leírás szerint kellene lennie (kesztyűtartó alatt) nincs, máshol sincs, sehol. Találtam egy leírás egy másik fórumon hogy lehet megoldani a elakadásjelzőn keresztül. Annyira nem tetszik ez a megoldás, de sajnos nem találtam jobbat. Időközben bebizonyította hogy teljesen megbízhatóan teljesít.
Ez alapján készítettem el pontosan én is ennélfogva felhasználom a leírást és a képeket (forrás: http://www.bimmerforums.com)
- Első teendő egy 4 lábú relé beszerzése
- Ki kell pattintani az elakadás jelző csatlakozóját kompletten, én leszedtem a váltószoknyát és be tudtam nyúlni a kapcsoló alá hogy ki tudjam pattintani
- Van az alján egy műanyag takaró az nagyon óvatosan eltávolítottam, így néz ki
- Érdemes előkészíteni a relét, a megfelelő hosszúságú vezetékkel. Én a forrasztásban hiszek ezért ráforrasztottam a lábakat, aki csúszó saruval akarja megoldani az is ugyanolyan jó.
- A távirányító vevőegységéből esetemben dedikált vezeték jön ki ami villogáskor szakaszosan +12 feszültséget mutat, ezzel vezérlem a relét hogy villogtassa az elakadásjelzőt
- Összekötöttem az elakadásjelző barna vezetékét a relé 86 lábbal
- Barna kék csíkkal elakadásjelző vezeték 87 lábra
- Fehér piros csíkkal elakadásjelző a 30 lábra
- A villogtató vezeték a vevőegységből a 85 lábra
- Valahogy így kell kinéznie
- Vissza a fedél az elakadásjelzőre
- Érdemes leszigetelni a relé lábait nehogy valamihez hozzáérve rövidzárlatot okozzanak
- Az egész csomagot elhelyeztem a váltó kézifék felé eső oldalán, ott találtam helyet ahova befért
Ez után a funkciók működtek ahogy szerettem volna, nyitott/zárt villogott. Járt a vezérlőhöz egy visszajelző led ezt felragasztottam a szemüvegtartó tetejére belülről hogy inkább sejtelmesen lehessen látni zárt állapotban a villogást mint bevilágítsa a környéket.
A távirányító beüzemeléséhez kell még állandó 12v amit a ZV modul tápjáról szedtem le. Jár a csomaghoz pár darab ezekből a nagyon hasznos gyors csatikból Egyszerűen a két kábelt be kell csúsztatni az erre kialakított vájatba (miket össze szeretnénk kötni, esetemben a fx 12v és a vezérlő 12v bemenete), fogóval finoman belenyomni a kést a kábelekbe majd rázárni a biztosító és egyben szigetelő tetőt. A kés finoman megvágja a kábel szigetelését így alakítva ki vezető kapcsolatot a kábelek között. Gyorsan lehet vele dolgozni, eddig nem volt problémám az így elkészített kötésekkel. Két észrevételem volt, a kés alumínium ami nagyobb erejű nyomásra elhajlik ezért ezt óvatosan kell. A másik hogy a gyári kábelek a terhelés miatt vastagabbak lehetnek ennek megfelelő szigeteléssel, ebben az esetben ennek a használata körülményesebb.
Amint bekötöttem minden kipróbáltam, szerencsére tökéletesen működött, ezért leszigeteltem és lerögzítettem mindent hogy menet közbe ne mozduljon el és persze ne csörögjön.
Ez a típusú távirányítós egység lehetőséget biztosít további fejlesztésekre amit meg szeretnék csinálni az unalmas téli estéken.
- Az egyik hogy nem csak fix 12v-ot lehet adni hanem gyújtás jelet is ami megakadályozza hogy menet közben (amíg rajta van a gyújtás) magamra zárjam az autót a távirányítóval
- Tud vezérelni indításgátlót(immobiliser) vagy relét ami megakadályozza a motor indítását. Ez a terveimben van annak érdekében hogy legalább egy kicsit megnehezítsem annak a dolgát aki rosszban sántikál. Ugyanakkor magammal sem szeretnék kitolni azzal hogy generálok random hibákat
- Van lehetőség az ablakok vezérlésre, záráskor felhúzza azokat. Nyári tapasztalatok alapján ez nagyon hasznosnak tűnik, ezt biztos meg fogom valósítani
- Elindulás után az első fékezésre zárja az ajtókat, majd gyújtás lekapcsolásra visszanyit. Ilyen van a feleségem autójában, engem halálra idegesít hogy ha kiállok a kapun a gombokat kell matatni hogy ki tudjak szállni bezárni a kaput. Ez nem hiszem hogy bekapcsolásra kerül.
A távirányító nyers kulcsokkal érkezik ezért ezeket hozzá kell alakítani az eredeti kulcshoz hogy müködjön. Nekem nincs gyári immobiliser az autóban (EWS) ezért a feltanítással nem kell foglalkoznom. Első pár kör a kulcsmásolóknál kudarccal végződött, senki sem akarta elvállalni a dolgot. Volt aki hozott anyagra fogta, volt aki nem is talált ki indokot. Kisebb kutatás után ráakadtam a Aranykulcs Kft-re akik helyben, nagyon profi módon hajlandók voltak elkészíteni az új kulcsokat. Ezúton is köszönet nekik.